De rolverdeling binnen het salesproces
E.ONE.ON is klantgericht en heeft een goed beeld van de behoeften van haar klanten. Toch is er over het salesproces onduidelijkheid. Zijn interne en externe salesprocessen wel goed gestroomlijnd? Met andere woorden, sluiten de medewerk journey en de customer journey wel op elkaar aan? In interactieve workshops en met een structuurschema geven we E.ON medewerkers inzicht in de salesketen.
Over de klant Energieleverancier voor de particuliere en zakelijke markt
E.ON is onderdeel van Uniper Benelux. Uniper is een internationaal energiebedrijf, onder meer actief in Europa en Rusland. Bij Uniper werken circa 14.000 medewerkers. Onder de merknaam E.ON levert Uniper energieproducten en -diensten aan de particuliere en zakelijke markt in Nederland en België. Hierbij streeft E.ON naar een optimale klantenservice, gebaseerd op transparantie, betrouwbaarheid, inzicht in het verbruik en persoonlijk energieadvies op maat. In Nederland is E.ON marktleider op de grootzakelijke markt.
Vraag van de klant Maak de rolverdeling binnen het salestraject overzichtelijk
E.ON heeft helder voor ogen wat de klantbehoeften zijn. Hierdoor streeft E.ON naar transparantie, betrouwbaarheid en een persoonlijke afgestemde vorm van energiegebruik. Dat maakt de salesafdeling klantgericht. Toch is er twijfel of de customer journey en de medewerker journey goed op elkaar aansluiten. Om eventuele gaten te dichten wil E.ON de rolverdeling van de salesketen helder definiëren.
Onze aanpak Interactief structureren met medewerkers
Samen met de sales medewerkers maken we eerst de verschillende stappen van de medewerker journey visueel. Vanaf dan kunnen wij bouwen aan een structuurschema. Met dit schema gaan we terug naar de medewerkers en maken we visueel wat ieders rol en verantwoordelijkheid is in het gesprek.
Behaalde resultaten Inzicht in acties en verantwoordelijkheden binnen het sales proces
- Discussies over intern en extern salestraject met alle medewerkers geeft inzicht.
- Meer betrokkenheid bij het implementeren van nieuwe digitale technieken.
- Veel energie en kennisdeling tijdens visuele workshops.
- Gelaagde interactieve tool geeft medewerkers het hele interne en externe salestraject weer.