Onze aanpak: 3 sprints In korte tijd van inhoud naar concept naar product

In een eerste sessie werken we op een groot canvas uit om welke levensmomenten het eigenlijk gaat. Met post-its plotten we de verschillende momenten op een tijdslijn, én kijken we welke informatie over het pensioen op dat moment belangrijk is. We kiezen er voor niet chronologisch – dus volgens de levensloop- te werken, maar thematisch. De bezoeker ziet onder de hoofdthema’s werken, wonen en relatie een aantal levensmomenten. Hieraan is informatie over pensioen gekoppeld.

Ook werken we persona’s uit. Wie gaan er gebruik maken van de interactieve tool? Wat weten zij nu? Hoe kunnen we hen helpen? Hoe komen zij terecht op de interactieve tool? Gebruiken ze hierbij telefoon of desktop?

We concluderen dat de tool geen gedetailleerde informatie zal geven, daarvoor moet de deelnemer inloggen bij zijn of haar eigen pensioenfonds. Tenslotte wil de pensioenfederatie de drempel zo laag mogelijk houden, elke stap in bewustwording is winst.

Grasduinen of helpen? Keuzes in interactie

Een grote keuze die we als team moeten maken is de vrijheid die de bezoeker krijgt om informatie tot zich te nemen. Aan de ene kant moet de drempel laag zijn, en wil je een bezoeker niet te snel afschrikken. Aan de andere kant wil je hen zo veel mogelijk vertellen. Het risico van de bezoeker laten “grasduinen” is dat hij zich overweldigd zal voelen. Er zijn immers een hoop onderwerpen, en pensioen wordt al ervaren als complex.

We besluiten de interactie zo op te zetten, dat we bezoekers leiden en daarmee helpen. De bezoeker wordt uitgenodigd zijn eigen checklist bij elkaar te “shoppen”. Online winkelen is immers bij iedereen bekend. Per thema worden er een aantal momenten aangeboden. De bezoeker kan deze bekijken, en toevoegen aan zijn checklist. De checklist kun je opslaan, zodat je eventuele vragen kunt stellen aan je eigen pensioenfonds.

Werken in sprints Constante vinger aan de pols

Het werken in sprints op kantoor bij de klant zorgt er voor dat de kick-off van een project in een stroomversnelling geraakt. In korte tijd halen we informatie op, maken we keuzes scherp en kijken we wat de meeste efficiënte stap vooruit is. We proberen dit hele proces visueel te maken. Ideeën of suggesties die het niet halen, plakken we bijvoorbeeld op “de begraafplaats”. Zo is tijdens het hele proces goed te zien waar we welke keuzes hebben gemaakt.

Aan het eind van een sprint geven we de klant heads-up. Waar staan we, en wat is er nog mogelijk binnen het budget? We werken altijd eerst naar een minimal viable product toe. Daarna voegen we zaken toe die het concept versterken. Zo kiezen we er bij dit project voor om het effect van een levensmoment op het pensioen weer te geven met korte animaties. Deze worden ook gebruikt voor online campagnes om de doelgroep naar de tool te leiden.