Designers met een juridische blik De gebruiker centraal

We kijken met de ogen van een ontwerper: voor wie is de informatie bestemd? Wat moet de doelgroep weten? Wat wil de doelgroep bereiken? En, wat is de context van de boodschap? De gebruiker staat altijd centraal. We structureren en presenteren informatie op zo’n manier dat die aansprekend, toegankelijk en begrijpelijk is. En vooral ook praktisch bruikbaar. Dat doen we door letterlijk het grote plaatje te schetsen. Zo kan de gebruiker vinden wat hij nodig heeft en daar een actie aan koppelen. Legal Design gaat ook over het oplossen van problemen op een innovatieve manier en het inzichtelijk maken van processen. Het betrokken maken van mensen bij een onderwerp, draagvlak te creëren en waar nodig te overtuigen.

De kracht van de combinatie van tekst en beeld is dat je een boodschap op twee verschillende manieren overbrengt. Dat zorgt ervoor dat mensen de informatie beter begrijpen, langer onthouden en zorgt er ook voor dat ze weten hoe de informatie gebruikt moet worden. In een tekst heeft een visual onderscheidend vermogen. Het is makkelijker om te laten zien wat de kern van een vraag, probleem of casus is dan dat uit te leggen met woorden. Waar je er met tekst niet uitkomt, moet je beeld inzetten om te informeren en overtuigen

Legal design voor de juridische sector.

Visueel denken voor juristen Nieuwe inzichten en ideeën

Met behulp van visueel denken breng je je gedachten in kaart. Dat schept duidelijkheid voor jezelf én in een groep: iedereen zit op de ‘same page’. Daarom werkt het goed om visueel denken te gebruiken als je bezig bent met het bepalen van een strategie.
Visueel denken helpt ook in het proces van analyseren. Sommige problemen los je niet op met alleen analytisch denken en het toepassen van een bepaalde strategie. Door een onderwerp visueel te maken kijk je er anders naar en vanuit andere invalshoeken. Het haalt je uit vaste denkpatronen. Dat levert nieuwe inzichten en ideeën op en uiteindelijke de beste oplossing.

Legal design voor juristen.

Visualiseren in de juridische praktijk De krachtige combinatie van woord én beeld

Vaak zijn woorden niet genoeg in een geschil of transactie om de juridische argumenten duidelijk te maken aan een ander. Of om een structuur inzichtelijk te maken. Dan helpt het om een visuele vertaalslag te maken. In de vorm van een gelaagde (interactieve) infographic, een animatie of een illustratie. Informatie gaat leven met een beeld en spreekt tot de verbeelding. Dat is met juridische teksten vaak moeilijk voor elkaar te krijgen. Maar wel belangrijk bij het informeren of overtuigen van iemand. Verbeelding heb je nodig om informatie te interpreteren. Met beeld kun je daar richting aan geven. En mensen bewegen iets te doen (of juist niet). Zo kun je met grote impact communiceren.

Uw gegevens

Uw bericht

Uw project