Naar Management & Consulting
Nieuwe adviesdienst ‘visual consultancy’
‘Visual consultancy’, dat is waar start-up Getting the picture zich mee bezig houdt. Uitlegvideo’s en infographics worden vaak wel voor contact met klanten gebruikt, maar niet voor interne doeleinden. Een gemiste kans, vindt het bedrijf. ‘Een visueel, creatief proces leidt tot meer begrip en draagvlak voor bijvoorbeeld een verandering of nieuwe strategie.’
Door Jolien Scholte
Getting the picture komt voort uit het bedrijf in60seconds, dat animaties en infographics maakt voor uiteenlopende bedrijven en organisaties. “Zij merkten dat wat er gevraagd wordt door die bedrijven, vaak veel meer is dan ‘een filmpje maken’. Om te komen tot een infographic of animatie, daar gaat een creatief proces aan vooraf. En in dat proces kom je ook weer tot verandering en aanscherping”, vertelt mede-oprichter van Getting the picture Paul Schilp.
in60seconds zag dit en ging een samenwerking aan met Schilp, die ervaring heeft in consulting. “Vanuit mijn adviesachtergrond zag ik juist weer dat er veel te veel in tekst gecommuniceerd wordt bij bedrijven. Vuistdikke rapporten waar niemand doorheen komt. Of zogenaamd visuele powerpoints, met 80 slides puur en alleen tekst.”
Visuele cirkel
Getting the picture moet voor allebei die issues een oplossing bieden, stelt Schilp. De zogenaamde ‘visual consultancy’ waarmee ze dat doen, is volgens hem uniek in Nederland. “Wat wij anders doen is dat we zowel management als personeel zelf het creatieve proces laten doorlopen. En dan niet met een potlood en een leeg vel, maar met visuele middelen die we vaak zelf maken voor een opdracht. Een kaartenset, iconen, symbolen, waarmee je bijvoorbeeld een stop-motion filmpje kan maken.”
Daar voert Getting the picture dan de ‘visuele cirkel’ mee uit: bekijken wat er in de wereld is, wat de issues zijn, wat dat betekent voor het werk, en als laatste werken de designers de visualisaties van de mensen uit tot een professionele animatie of infographic. “Die uiteindelijke animatie is handig om bijvoorbeeld aan alle medewerkers te laten zien, maar de toegevoegde waarde zit hem vooral in het maakproces, de visuele cirkel.” in60seconds legt zich vooral toe het einde van dat proces. Getting the picture zit juist aan het begin van dit proces, waarin je met zijn allen het probleem of de verandering uitdiept en aanscherpt, legt Schilp uit.
Het advies richt zich op strategie, verandering en sales, omdat het volgens Schilp op die gebieden zin heeft om samen het proces te doorlopen, en intern draagvlak van belang is.
Inhoudelijk nog groeien
Getting the picture begint met procesbegeleiding, maar volgens Schilp is het meer dan dat. “Samen met management en personeel concretiseren we het probleem of de verandering, of hoe de strategie eruit ziet. “Omdat we bij zoveel verschillende bedrijven hebben gewerkt, hebben we zelf ook een aardige visie op de markt en wat de ontwikkelingen zijn. Naast procesbegeleiding hebben we dus ook een inhoudelijke rol.” Al moet Getting the picture nog wel groeien in die inhoudelijke rol, geeft hij toe. “Maar dat komt wel naarmate je meer ervaring opdoet.”
Zelfstandige adviesdienst
Afgelopen jaar heeft Getting the picture verschillende opdrachten gedaan, onder andere bij de Provincie Gelderland, het RIVM en De Nederlandsche Bank, maar nog vooral onder de vleugels van in60seconds. “Nu gaan we ons zelfstandig positioneren”, stelt Schilp. “Omdat dit niet zomaar een aanvulling is op in60seconds, maar echt een nieuwe adviesdienst in de markt.”
Tot nu toe kwamen de klanten dan ook vooral via in60seconds. Waar dan bleek dat de briefing niet op orde was, of verschillende mensen binnen een bedrijf iets anders wilden. “Dan doe je een stap terug, en ga je een workshop organiseren met de juiste mensen in het bedrijf om de vraag scherp te krijgen. Maar in de toekomst willen we meer zelf klanten gaan trekken. Dat zijn dan vooral de grotere bedrijven, waar intern beleid belangrijker is omdat ze meer medewerkers hebben.” Vorige week had Getting the picture volgens Schilp al een flinke vuurdoop. “Toen waren we bij Berenschot, dat een aantal interne veranderingen wil visualiseren. Dat was wel een leuke test: visual consultancy aan consultants.”