Werken in sprints In 2 dagen samen naar concept

Voor 2 dagen bivakkeren onze consultants bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. We halen zo veel mogelijk informatie op. Zowel bij de ambtenaren verantwoordelijk voor flexwonen, als bij de RVO consultants die uiteindelijk de lokale sessies gaan begeleiden.

We stellen vast aan welke eisen het visuele product moet voldoen. Welke informatie is al bekend bij de eindgebruikers van de activatietool? Hoe maken we een creatieve brainstorm zo gestructureerd mogelijk? En hoe zorgen we dat de tool leidt tot heldere actiepunten en follow-up?

We komen uit op een activatietool, die op te knippen is in delen. Afhankelijk van de behoefte bij de groep, kan de facilitator dieper ingaan op een stap van het proces tot flexwoonoplossingen.

Grasduinen of helpen? Keuzes in interactie

Een grote keuze die we als team moeten maken is de vrijheid die de bezoeker krijgt om informatie tot zich te nemen. Aan de ene kant moet de drempel laag zijn, en wil je een bezoeker niet te snel afschrikken. Aan de andere kant wil je hen zo veel mogelijk vertellen. Het risico van de bezoeker laten “grasduinen” is dat hij zich overweldigd zal voelen. Er zijn immers een hoop onderwerpen, en pensioen wordt al ervaren als complex.

We besluiten de interactie zo op te zetten, dat we bezoekers leiden en daarmee helpen. De bezoeker wordt uitgenodigd zijn eigen checklist bij elkaar te “shoppen”. Online winkelen is immers bij iedereen bekend. Per thema worden er een aantal momenten aangeboden. De bezoeker kan deze bekijken, en toevoegen aan zijn checklist. De checklist kun je opslaan, zodat je eventuele vragen kunt stellen aan je eigen pensioenfonds.

Werken in sprints Constante vinger aan de pols

Het werken in een sprint op kantoor bij de klant zorgt er voor dat de kick-off van een project in een stroomversnelling geraakt. In korte tijd halen we informatie op, maken we keuzes scherp en kijken we wat de meeste efficiënte stap vooruit is. We proberen dit hele proces visueel te maken. Ideeën of suggesties die het niet halen, plakken we bijvoorbeeld op “de begraafplaats”. Zo is tijdens het hele proces goed te zien waar we welke keuzes hebben gemaakt.

Aan het eind van een sprint geven we de klant heads-up. Waar staan we, en wat is er nog mogelijk binnen het budget? We werken altijd eerst naar een minimal viable product toe. Daarna voegen we zaken toe die het concept versterken. Zo kiezen we er bij dit project voor om het effect van een levensmoment op het pensioen weer te geven met korte animaties. Deze worden ook gebruikt voor online campagnes om de doelgroep naar de tool te leiden.

Team

Ontmoet het hele team ›