Visueel business model canvas

Een visualisatie van het ecosysteem rondom uw bedrijf

Inleiding

Het Business Model Canvas is een handig model waarmee je gemakkelijk het ecosysteem rondom je bedrijf of afdeling in kaart brengt. Door middel van negen onderdelen beschrijf je de organisatie, het verdienmodel, klanten, relaties en leveranciers. Zo krijg je zicht op welke bedrijfsonderdelen van essentieel belang zijn en waar eventuele bijsturing nodig is. Op deze pagina vertellen we je hoe we jou verder kunnen helpen met het maken van een visueel business model canvas.

– Waarom een canvas en wat is het?
– Onderdelen van het canvas
– Voorbeelden ons visuele canvas


Gratis toolkit: De Business Model Canvas Game

Visueel Business Model Canvas Voorbeeld

Voorbeeld: Een gevisualiseerd business model canvas

Wat is het business model canvas?

Icoon vinkje Getekende notulen spreken tot de verbeelding en worden sneller gelezen dan tekstuele notulen.
Icoon vinkje Visuele notulen zijn leuker, inzichtelijker en gemakkelijker te begrijpen dan conventionele tekstuele notulen.
Icoon vinkje Ze kunnen een visuele samenvatting vormen van vergaderingen, bijeenkomsten, workshops of presentaties.
Icoon vinkje Visuele notulen zijn een aanvulling op tekstuele notulen en gemakkelijk offline en online te delen.


Pre-orde de toolkit hier!

visuele-notulen-serena-01

Visuele notulen spreken tot de verbeelding.

Waarom zou je het business model canvas gebruiken?

Conventionele notulen zijn vaak veel te lang. Op een later tijdstip worden ze daarom niet meer bekeken, laat staan dat men er iets in terug weet te vinden. Visueel notuleren is de uitkomst en kan gebruikt worden tijdens brainstorms, workshops, discussies, symposia en strategie sessies. De combinatie van afbeeldingen en tekst is uitermate geschikt om complexe informatie te doeltreffend te communiceren. Visuele notulen zijn ideaal om een visie, idee of processen inzichtelijk te maken en laten mensen beter onthouden wat er is besproken.

De onderdelen binnen het Business Model Canvas

De verschillende elementen binnen het canvas

Klantsegmenten

icoon-verbeelden-cyaan-01
In dit vak visualiseren we welke klanten u wilt bedienen. Mannen en of vrouwen? Van welke leeftijd? Met een bepaald opleidingsniveau en inkomen? Wonen ze op een specifieke locatie? En welk probleem en eventuele behoefte hebben ze? Vaak werkt het in dit onderdeel goed om een aantal persona’s uit te denken.

Waardepropositie

icoon-verbeelden-cyaan-01
In dit onderdeel visualiseren we welke toegevoegde waarde u biedt aan uw klanten. Hoe ziet uw product of dienst eruit? Hoe werkt het? En wat is de toegevoegde waarde voor uw klanten? Denk hierbij ook aan kostenbesparing, tijdsbesparing, plezier, esthetiek, extra inzicht, etc.) Wat maakt uw product anders en beter dan uw concurrent?

Klantrelaties

icoon-verbeelden-cyaan-01
Op welke manieren verwacht de klant dat u met hem in contact staat? Hoeveel dient hier nog van gerealiseerd te worden? Wat kost het?

Kanalen

icoon-verbeelden-cyaan-01
Dit zijn de offline en online kanalen waarmee je in contact komt met klanten. In dit vak in het model beschrijf je onder meer de marketing- en distributiestrategie. Hoe houd je de doelgroep op de hoogte van het aanbod? Op welke manier kunnen zij jouw aanbod verkrijgen? Fysieke winkel of webshop?

Verdienmodel

icoon-verbeelden-cyaan-01
Hier maak je duidelijk wat voor inkomsten je genereert en waar deze vandaan komen. Hoeveel klanten je nodig hebt, hoeveel omzet je nodig hebt om winst te maken, hoe je verdient aan de klanten en hoe je de juiste prijs bepaalt.

Hulpbronnen

icoon-verbeelden-cyaan-01
Onder hulpbronnen worden de belangrijkste bedrijfsmiddelen waarin geinvesteerd moet worden verstaan, die nodig zijn om de waardepropositie te bewerkstelligen. Denk aan fysieke middelen (bedrijfsapparatuur zoals een computer of een camera), intellectuele middelen (een patent of een merk) en menselijke middelen (personeel).

Kernactiviteiten

icoon-verbeelden-cyaan-01
Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten van jouw bedrijf om de waardepropositie te creƫren? Maak duidelijk hoe je waarde toevoegt aan de kwaliteit van je product, aan het onderhouden van klantrelaties en aan het werven van nieuwe klanten.
Geef aan wat je doet om de waarde propositie te ontwikkelen, maar ook hoe je je merk staande houdt.

Partners

icoon-verbeelden-cyaan-01
Welke partnerships belangrijk zijn om succesvol te zijn en om te kunnen groeien en concurrerend te zijn. Kun je bijvoorbeeld een deel van je product beter niet zelf maken? Welke expertises heb je van anderen nodig om je product te ontwikkelen. Of om je product te leveren? Soms kun je door partnerships meer klanten bereiken.

Kostenstructuur

icoon-verbeelden-cyaan-01
Onderzoek hoe de kostenstructuur in jouw bedrijf in elkaar zit. Beschrijf van de acht bouwstenen de belangrijkste kosten. Welke kosten zijn vast (bedrijfspand, machines) en welke zijn variabel (inkoop producten). Bekijk welke bedrijfsmiddelen kostbaar zijn en waar er nog (schaal)voordeel of besparing te behalen valt.

Business Model Canvas Game

Met onze toolkit maak je binnen 2 uur je canvas compleet.

Onze Business Model Canvas Game

Speciaal voor starters, bedrijven en afdelingen die (opnieuw) aan de slag willen met hun business model heeft Getting the picture een visueel business model canvas spel ontwikkeld. In deze toolkit zitten een aantal onderdelen waarmee je spelenderwijs en op een leuke manier binnen 2 uur een visueel business model canvas in elkaar zet.

Interesse in de game? Omdat we je graag helpen bij het verbeteren van je business model is de toolkit gratis te bestellen via onze website. Zolang we ze nog op voorraad hebben sturen we hem gratis naar je toe!

Professionele ondersteuning? Vraag de brochure aan!


Vraag hieronder onze brochure aan voor meer informatie over onze werkwijze en kosten.